DESIGN STORIES

Baka franskbröd!

Publicerad 2017-07-29 10:00:00 i Allmänt, Baka,

 
Det doftar nybakat bröd och jag njuter!

Sommaren har varit fantastisk på västkusten och timmarna inomhus har varit få. Idag öser det ner och denna regniga lördag blev helt spontant en bakdag! Här bakar vi oftast surdegsbröd, men idag blev det vitt, lätt franskbröd. Surdegsbröd är som de flesta vet inget man spontanbakar, utan då krävs planering, men franskbröd på vanlig färsk jäst är lätt, snabbt och lyxigt.

Det är ljuvligt när det är nybakat, men passar även perfekt att lägga i frysen. Bara att tina och äta, eller rosta.

Detta blogginlägg tillägnar jag en god vän, Jane, som är från Danmark och som jag vet saknar de danska bröden enormt mycket.

Mitt recept är egentligen Jan Hedh´s recept ur hans bok ”Bröd” som är lite av en bibel här i huset. Jag tror jag bakat alla bröd i den boken och många, många ur hans andra böcker också.

Franskbröd

Det här behövs till 25 bullar eller 4 långfranska eller 3 flätade bröd:

30 g jäst

500 g vatten (5 dl)

950 g vetemjöl med hög proteinhalt

20 g äggula (1 st)

10 g honung

25 g smör

20 g salt

Gör så här:

1. Lös upp jästen i vattnet. Väg upp mjöl, äggula, honung och smör och häll över jästen.

2. Blanda samman och knåda degen i 10 min på låg hastighet, och ganska mycket längre om du gör det för hand. Tillsätt saltet och kör ytterligare 10 min.

3. Lägg degen i en inoljad plastlåda eller bunke. Låt jäsa övertäckt. Vik samman degen efter 30 min, och låt den jäsa igen i ytterligare 30 min.

4. Baka ut degen i den form du vill ha bröden. Pensla med vatten och rulla i tex vallmofrön.

5. Låt jäsa. Gärna till dubbel storlek.

6. Sätt ugnen på 230°C.

7. Grädda. Spruta ytan med vatten med en blomspruta. Detta gör man för att få knaprig yta.

8. Sänk temperaturen till 200°C efter 5 min.

9. När bröden har fin gyllenbrun färg och har minst 98°C i innertemperatur är de klara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anne

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela