DESIGN STORIES

Att baka kanelbullar

Publicerad 2017-10-04 10:22:00 i Allmänt, Baka,

 

Kanelbullens dag har äntligen börjat få den status och uppmärksamhet som den förtjänar. Den hade en ganska trög start när den lanserades 1999, men nu har äntligen gemeneman tagit den till sitt hjärta! Jag är en bakfantast och bakar ofta och gärna. Idag satte jag en enkel deg som även nybörjaren klarar av. Är du nybörjare och vill prova att göra egna kanelbullar så rekommenderar nedan recept. 

Kanelbullar

Det här behövs för ca 35 st:

150 g smör

1 msk malen eller stött kardemumma

5 dl mjölk

1/2 salt

1 dl strösocker

1 ägg

50 g jäst

14-15 dl vetemjöl (840-900 g)

2 ägg till pensling

pärlsocker till garnering

en knivudd salt

Fyllnad (remons):

150 g smör

1,5 dl strösocker

1 msk kanel eller kardemumma

1 msk vetemjöl

Gör så här: 

1. Smält smöret, tillsätt mjölk och värm till fingervarmt. 

2. Lägg jäst i en bunke och häll på vätskan. Blanda ner resten av ingredienserna och blanda i degblandare ca 10 min, eller för hand 15 minuter. 

3. Låt jäsa 45 minuter

4. Ta upp degen på mjölat bakbord. Forma en stor rund bulle, dela den i två. 

5. Börja med den ena degen. Kavla ut en rektangel, ca 0,5 cm tjock (jag är inte så petnoga, utan nedan duger bra)

 

6. Blanda fyllningen (som kallas remons på bagarspråk). Jag använde mixerstav. Var noga med att smöret är rumsvarmt. 

7. Fördela hälften av remonsen på 2/3 av degen som till vänster på bilden nedan:

8. Vik degen i tre, börja med den ofyllda delen närmast dig. 

9. Kavla lätt på den vikta degen så den blir ca 2 cm bred. Skär 2-3 cm remsor av degen. Sno ihop dem och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Ta gärna en titt på vår film här.

10. Låt jäsa ca 45 min. Sätt på ugnen på 250 grader

11. Vispa upp 2 ägg med en knivsudd salt och ev en msk vatten med en gaffel. Pensla första plåtens bullar. Strö på pärlsocker. 

12. Grädda i 250 grader 8-10 minuter

Låt bullarna svalna på galler.

Happy kanelbullens dag! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anne

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela